حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جاعلان اسناد دولتی در غرب تهران دستگیر شدند (۱۲ اردیبهشت) راز ناپدید شدن یک ماهه جوان گمشده فاش شد استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) از دستگیری قاتل مست ۲ زن در عروسی تا عروسی‌هایی که عزا می‌شود تاثیر منفی میکروپلاستیک‌ها بر تغییرهورمون و جنسیت جنین مهر و موم کارگاه تولید موادشوینده تقلبی در مشهد (۱۲ اردیبهشت) ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو زلزله ۴.۶ ریشتری سیرچ کرمان را لرزاند (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) نامه شاگرد سپاسگزار به آقای آموزگار: معلم ازیزم عض شما بسیار عاموخطم! اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند درباره رعایت حقوق کارگران خانگی که سبب دل گرمى بیشتر آنهابرای کار می‌شود| پاکیزگی یا اعمال شاقه؟ آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن
سرخط خبرها

اين فرصت را قدر بدانيم(٢)

  • کد خبر: ۶۲۶۶۶
  • ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
اين فرصت را قدر بدانيم(٢)
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی

آيا ما در ايران چيزي داريم كه بدون تكيه به زبان فارسي يا بدون انحصار به قوميتي خاص، جامع حركت هاي نمايشي و موسيقي باشد و بتوان آن را به عنوان يك عنصر جذاب براي معرفي فرهنگ و تمدن و هويت ايراني عرضه كرد؟

 

پاسخ به اين پرسش از جهات گوناگون اهميت دارد، چه از منظر مديريت فرهنگي يا اقتصاد فرهنگ و چه از زاويه مطالعات مردم شناسي و جامعه شناسي.


اين پرسش با مشاهده نمونه هاي ديگر در كشورهاي مختلف و بهره برداري هاي اقتصادي و تبليغاتي از آنها - چه در رسانه و چه در ميدان جذب گردشگر - همچنان در ذهنم تكرار مي شد.


پاسخ اين سؤال را شبي دريافتم كه گروه جوانمردان ايران زمين در برنامه عصر جديد حضور داشت و اعضاي آن از شهرهاي مختلف نمايشي خيره كننده و جذاب ارائه كردند.


با ورزش زورخانه اي از كودكي آشنا بودم و گرچه خود ورزشكار نشدم، اما هميشه در زورخانه ها يا تصاوير سينمايي و تلويزيوني ابعاد مختلف و خصوصيات اين ورزش را دنبال مي كردم و مي شناختم.


يكبار با پدرم به زورخانه اي در بندرعباس رفته بودم و در همان سالها هم يكي از بستگان در حياط خود زورخانه اي مفصل ساخته بود و زماني كه به كرمان مي رسيديم با بچه هاي خانواده آنجا بازي و تمرين مي كرديم.


به ياد روزي افتادم كه پسر پنج، شش ساله يكي از بستگان از بازديد زورخانه برگشته بود و با شوقي كودكانه مي پرسيد: آيا مي دانيد تخته شنا نماد چيست؟ مي دانيد ميل زورخانه نماد چيست؟ و همين طور توضيح مي داد كه اين نماد شمشير است و آن نماد سپر و اين نماد تير و كمان!


تصور كنيد مدرسه اي كه آن روز بچه ها را براي بازديدي كوتاه به زورخانه برده، در مدرسه زورخانه و گودي داشته باشد و دانش آموزان هر روز يا هر هفته بتوانند اين مفاهيم را در حين تمرين به خاطر بسپارند و الگوهايي چون پورياي ولي را سرمشق خود سازند و آداب اخلاقي و حرمتهاي رفتاري را بياموزند.


ورزش زورخانه اي ايران كه امروز به مرور كمال يافته و به اوج خود رسيده جامع جهات گوناگوني از عناصر بصري و موسيقي است و در تمام كشور از شمال تا جنوب فراگيري و گسترش دارد.


هم مضامين معرفتي كه مرشد زورخانه در توحيد و تحميد بيان مي كند و هم آداب و آيين هايي كه در حفظ حرمت پيش كسوتها و ارزش گود زورخانه و هدف غايي از اين تمرينها بيان مي شود، همه درس آموز و تربيت كننده است.


شايد به سختي بتوان يك اجرا و پرفورمنس جمعي را پيدا كرد كه جامع همه اين خصوصيت ها باشد و بشود آن را براي معرفي ظرفيت فرهنگي و انتقال ارزشهاي تمدن و هويت اسلامي ايران به همگان معرفي كرد.


كاش قدر اين فرصت را بدانيم و براي تقويت و توسعه اين ورزش بومي -چه در مدارس و حوزه مخاطبان داخلي و چه براي جذب گردشگران خارجي - بكوشيم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->